לחץ לקבלת תקציר

  

  

 

העצמת תובנות: 


חיפוש :

המשך .פיתוח תיאוריה חדשה המאפשרת יצירת תובנות עצמונית.

28/1/2014

                             הרצאה  (2)  . יצירת תובנות עצמונית ‏.

בבסיס התיאוריה שלי אביא הקדמה, לתאוריה קוסמולוגית חדשה  על פי הפיתוח שעשיתי לזו הקיימת . לפני הצגת התיאוריה החדשה על בריאת העולם יש לחזור ולהציג את התיאוריה הקיימת היום הנקראת תיאורית המפץ הגדול 

תיאורית המפץ הגדול הוצעה אחרי הממצא המדהים של האסטרונום האמריקאי הבל.הבל עקב תקופה ארוכה אחר תנועת גלקסיות, שם נמצא ,כי הרוב הכריע של הגלקסיות  הנמצאות בקצה גבול היקום הנראה לעין, מסיח את האור לאדום .

ניתוח ספקטראלי של האור הנובע מאותן גלקסיות,  הוא מהתחום האדום האלקטרומגנטי , מקצועית מכנים זאת הסחה לאדום. ממצא זה אומר ,גלקסיות דוהרות ומתרחקות מאיתנו בהתחלה חשבו שמהירות התרחקותן של הגלקסיות הולכת ויורדת עם הזמן, ואז הוצעה תיאוריה האומרת ,שאם ניקח בחשבון את הידיעה הזו, הרי שנקודת התרחקותן של הגלקסיות התחילה מנקודה ייחודית  לפני כ 13.4 מיליארד שנים. על פי חישובים הכוללים את כמות החומר ביקום והאנרגיות הקרינה הנצפות, הגיעו למסקנה כי היקום כולו היה מרוכז בנקודה יחידנית שנקרא סינגולארית ברמת  דחיסות אין סופית.כך שברגע  יחידני מסוים בלי לדעת מה הסיבה לכך, חל פיצוץ אדיר מנקודה סינגולארית זו ,ואז ניתן היה לחשב אחרי כול שנייה מה הייתה הטמפרטורה ברגע הפיצוץ, ואחר כול כמה שניות לאחר מכן .בהתחלה נוצרו סדרה של חלקיקים אלמנטאריים בעיקר קוורקים וגלואונים ועם ירידת הטמפרטורה של המפץ נוצרו תת חלקיקים נוספים, כמו נויטרינו. ועם הזמן הוזנו לבסיס התיאוריה כול מה שידוע היום על פיזיקת החלקיקים  המקובלת על רוב הפיסיקאים והתיאוריה נקרת המודל הסטנדרטי. 

אחרי מותו של הבל, גילו קוסמולוגיים לחרדתם כי בניגוד למה שהם חשבו קודם, היקום לא מתכווץ ולא מאט את דהירתו אלא להפך, הוא מאיץ ומאיץ מאוד .כהמשך לתיאוריה של המפץ הגדול, כאילו לכאורה הגלקסיות מאטות, אזי לפי ניתוח זה יחל בעוד מיליארדי שנים כאשר אנרגית המפץ תתאפס תהליך של התכווצות עד תאוריטית לנקודה הסינגולארית הבראשיתית.

ככול שמדע הקוסמולוגיה מתפתח, בעיקר הודות לפריצות הדרך הטכנולוגיות  בבניית אמצעי התצפית, או הטלסקופית למיניהם , ושיפוץ התיאוריות הנובע מהם באשר לבריאת העולם, התיאוריות הולכות ומתכנסות לכיוון זה שהוצע על ידי התנ"ך. מדע הקוסמולוגיה לדעתי היה מוכן להתפשר על כיוון זה, אבל לדעתי יש נקודה עליה מסתמכת הבריאה כמו זו המופיעה במקורות , כאילו קיים בורא בעל רצון להיטיב, אשר החליט ברגע מכונן אחד להקים ולברוא את היקום כפי שאנו מכירים אותו .המדע המודרני אינו מוכן לקבל את הגישה הזו המחייבת קיומו של בורא על .וכול עוד אין ממצאים מדעיים חדשים, הם דוגלים ביצירה הספונטנית של היקום.


וכאן אני מגיע לנקודה מעניינת, אשר בשלה כתבתי את ההקדמה לעיל.ונקודה זו תמיד מחזירה אותי אל השנה השנייה שלי ללימודי באוניברסיטה, כאשר למדתי ביולוגיה של מיקרואורגניזמים,ושם  למדתי , על הויכוח שניטש בין לואי פסטר, ספלנצני, והחוקר האנגלי נידהם .האחרון תמך בתיאורית היצירה הספונטנית של החיים,  כאילו ברגע מסוים ללא שום מניע נראה לעיין, החלו להופיע מיקרואורגניזמים.  ספלנצני ופסטר ערכו ניסויים להפריך תיאוריה זו , רק הניסויים שערך פסטר הם אלו שהניבו גם תוצאות מעשיות. הוא הממציא של  עקרונות השימור הנהוגים עד היום. אנחנו למדנו ש ספלנצני כן תמך בתיאורית ההיווצרות הספונטנית ,ומה לעגו לו אז המדענים בעיקר פסטר .אבל היום עם ההתפתחות המדעית ,התיאוריה הזו לא כול כך מופרכת היום. ניסוייהם של רדי, ספלנצני, ופסטר, הוכיחו כי בכל המקרים בהם הניחו קיומה של בריאה ספונטנית, לא הופיעו שום יצורים חיים אם סולקו כל היצורים החיים שהיו קיימים מלכתחילה.  ההשערה של הביוגנזה נראית, איפה, כמבוססת מספיק כדי להיחשב לתיאוריה.  אין זאת אומרת, שאי שם במעמקי האוקיינוסים או בתנאים אחרים אינם יכולים להיווצר גם בימינו יצורים חיים כל שהם - אולם אין אנו יודעים זאת.  וודאי שלא יהיה זה נכון ואף לא הגיוני לטעון, כי הבריאה הספונטנית אינה אפשרית בשום תנאים, ולא התקיימה אף פעם על פני כדור הארץ, שהרי במקרה זה לא נוכל לתת הסבר מדעי לשאלת מוצא החיים על פני כדור הארץ, כלומר, לשאלה כיצד נוצרו היצורים החיים הראשונים מחומרים דוממים, תהליך שהתרחש לפני מיליוני שנים בזמן ששררו על פני כדור הארץ תנאים שונים לגמרי מאלה שבימינו.

לכאורה התיאוריה של ספלנצני תואמת יותר את התיאוריה הקוסמולוגית החדשה, כאילו אתה אומר שברגע מסוים ללא יכולת לחקור זאת, נוצר היקום המוכר לנו. וזו של פסטר בניגוד למה שחשב ,תומכת בדעה התורנית.כאילו שיש תהליך של הטרמה או תוכנית יצירה רצונית לוגית כמו שטוענת התורה .

וכאן נכנסת התיאוריה הקוסמולוגית שלי .העושה שימוש בתורת התובנות .אם נצא מתוך הנחה שלעולם יש בורא אנטלגנטי, הרי שאנו צריכים להסכים שהיה צורך להקדים זאת תהליך של התפתחות תובנתית  .אך לא נעלמה מעיני צמיחתה של בעיה שהעסיקה חוקרים רבים,והיא  מה קדם למה, בעיית הביצה והתרנגולת.חשיבה ויצירת רעיון ברור שהוא מורכב משני הליכים אחד רוחני והשני פיזי הזנקה ראשונית של רעיון אין ספק שהיא רוחנית, ואחרי שהרעיון הובן על ידי מערכת עצבית של המוח, נוצרים כימית ,חומרים השומרים פיזית את הרעיון בזיכרון, ונותנים לא ייצוג פיזי.

אבל השאלה מי  נוצר ראשון החומר, שהעלה את הרעיון מלכתחילה, או משהו רוחני היולי שהתניע את הכול.אני עצמי איני יכול להכריע בשאלה זו.אבל התיאוריה הטוענת לדעתי ש הכול החל ממשהו רוחני ,כמו  תובנה למשל לא ניתן שום הסבר עד כה  שהתובנה  נוצרת  ספונטנית, ועוברת אבולוציה רוחנית של תובנה יוצרת תובנה, והיא הגיונית בעיני. ותכליתה של כול תובנה הוא להגיע למודעות עצמית. שוב מושג שקשה לא רק להבינו, אלא אף להסבירו לעצמנו.

סוג כזה של אבולוציה תובנתית פיזית, אנחנו כן יודעים להסביר מבחינה פיזיקאלית,כימית.יש כיום תיאוריות שהובעו עוד במאה הקודמת, המנסות לתת הסבר מתקבל על הדעת על רעיון התובנה, כיצור בעל יכולת אבולוציונית.תיאוריות אשר פותחו עוד בשנות השלושים של המאה הקודמת  אז  הן היו רעיונות שהקדימו את זמנם ולא זכו לתשומת הלב הראויה כיום חוזרים החוקרים אליהם אחרי ההתפתחות האדירה  שחלה בכול המדעים בעיקר בגנטיקה.

 

                                           התובנה  ככלי שרידה- וממטיקה

(חלק מהמאמר מויקיפדיה) 

בספרו של המחבר. ריצ'רד דוקינס.. הגן האנוכי (באנגלית: The Selfish Gene) שהנו ספר מדע פופולארי של ריצ'רד דוקינס משנת 1976. בספר מציג דוקינס באופן מובן- לכל את תיאוריית האבולוציה המתרכזת בגנים, ראייה לפיה יש לבחון את האבולוציה ברמת הגן ולא ברמת האורגניזם היחיד או קבוצת האורגניזמים. השקפהזו התואמת את השקפת עולמו הכללית של דוקינס מבוטאת בדבריו במבוא הספר: אנחנו מכונות שרידה ותו לא - כלים רובוטיים שתוכנתו בעיוורון כדי לשמר את המולקולות האנוכיות הקרויות גנים" כחלק מפיתוח  התיאוריה  ממציא המחבר מושג חדש השאוב ישירות מהאורייניות המחשבית  מם או  Meme.

 

מֵם (מלועזית: Meme; המונח נגזר מהשורש היווני שמשמעותו "זיכרון") הוא יחידת מידע שמשתכפלת ממוחות ומאגרים לא-חיים של מידע (כגון ספרים ומחשבים), למוחות או מאגרים אחרים. במונחים יותר מפורטים, מם הוא יחידה של אבולוציה תרבותית שמשכפלת את עצמה, והיא דומה במקצת לגן (היחידה של הגנטיקה). ממים יכולים לבטא חלקי רעיונות, שפות, חלקיקים אלמנטאריים, מנגינות, דגמים, כישרונות, ערכים מוסריים או אסתטיים או כל דבר אחר שנלמד ומועבר לאחרים כיחידה אחת. תחום הלימוד של המודלים האבולוציוניים של מעבר מידע קרוי ממטיקה. את המושג "מם" טבע ריצ'רד דוקינס ב-1976 ברב המכר שלו "הגן האנוכי".התיאוריה הקרובה ביותר לתיאור רעיון התובנה שאני מגדיר אותה כיחידת התודעה הבסיסית  ביותר כמו חלקיק אלמנטארי .כדי לסבר את האוזן אביא קטע בויקיפדיה  המסביר את המושג מם ואחר אשווה בין המושג אם למושג תובנה  כמו שאני מגדיר אותה.

                 ממטיקה  

ממטיקה היא המחקר של הממים, וכיום היא נחשבת כתת-תחום בסוציולוגיה. ממטיקה לוקחת מושגים מתיאוריית האבולוציה (בפרט גנטיקה של אוכלוסיות) ומיישמת אותם על התרבות האנושית. ממטיקה גם משתמשת במודלים מתמטיים על מנת להסביר נושאים השנויים במחלוקת, כגון דת או מערכות פוליטיות. יש להבחין בין ממטיקה לסוציוביולוגיה, העוסקת בבסיס הביולוגי להתנהגות אנושית. בסוציוביולוגיה, הישויות המשתנות הן הגנים, ואילו בממטיקה – הממים. ממטיקה מתייחסת לבני אדם כתוצרים של אבולוציה גנטית ותרבותית גם יחד."אסוציאציה ממטית" היא הגילוי כי ממים באים בעדרים. לדוגמה, המם לג'ינס כולל גם את המם לרוכסנים, בגדים מחוזקים, הצבע כחול, ביגוד כותנה, ומכפלות כפולות.

 

"סחף ממטי" הוא התהליך של שינוי של רעיון או מם בזמן שהוא משתכפל מאדם אחד לאחר. הסחף הממטי מתגבר כאשר המם מועבר בתנאים לא אופטימאליים. ממים מעטים מראים על "אינרציה ממטית" שהיא תכונתו של מם להיות מבוטא באופן זהה ושתהיה לו את אותה השפעה, בלי קשר למי שמקבל או קולט את המם. אינרציה ממטית גדלה כאשר המם מועבר באמצעות אמצעיים מנמוניים, כגון חרוז, על מנת לשמור על הזיכרון של המם לפני העברתו. הרבה מהטרמינולוגיה הממטית לקוחה מהחלפת מונח גנטי במונח ממטי. לדוגמה:   גנוטיפ ← ממוטיפ, מהנדס גנטי ← מהנדס ממטי, קומפלקס גנטי ← קומפלקס ממטי. 

     אבולוציה ממטית

אבולוציה ממטית, כמו אבולוציה גנטית, לא יכולה להתרחש ללא מוטציות. המוטציה גורמת לגיוון ההכרחי, שעל ידיו הממים ש"טובים" יותר בשיכפול נעשים לשכיחים יותר, ולכן יש להם סיכוי רב יותר לשרידה ולשכפול חוזר. אולם, שלא כמו באבולוציה גנטית באבולוציה ממטית אין גנוטיפ שנמצא בבסיסו. לדוגמה, אם עכבר מאבד את זנבו או מרים משקולות מרים משקולות, מידע ה-DNA שלהם לא ישתנה, וכשהוא משתכפל שוב הוא לא יעביר את האירועים האלה הלאה.בממטיקה, הפנוטיפ משמש כגנוטיפ, ולכן שינויים מצטברים ומועברים כשהמם משתכפל. לפיכך, נאמר על הממטיקה כי היא למרקית (שיטה אבולוציונית שטענה כי לא רק הדורות הבאים משתנים, אלא גם הגוף עצמו משתנה בתהליך האבולוציוני), ולא דרוויניסטית.

יש להניח כי השפה התפתחה מכמה הברות פרימיטיביות, הפנוטיפים המקוריים של השפה, למגוון הרחב של הדיאלקטים שיש לנו היום, על ידי מוטציה. מוטציות נוספות של השפה כוללות כתיבה, ברייל, שפת הסימנים, וכו'. גם ביטויים שונים משמשים כממים, כשהם עוברים מוטציות במשך הזמן.

 

      האם תרבויות מתפתחות

דוקינס טען, כי תרבויות מתפתחות באופן דומה לאוכלוסיות או לאורגניזמים. רעיונות שונים מועברים מדור לדור, ורעיונות אלה עשויים לשפר או לגרוע מסיכוייהם של אותם אנשים לשרוד. תהליך זה משפיע על איזה רעיונות יעברו לדור שאחריו. לדוגמה, לתרבות מסוימת עשויה להיות דגם ושיטה מיוחדת ליצור כלים מסוימים, שלתרבות אחרת לו חיי כיום הפילוסוף הצרפתי הנודע וולטר ,והיו מציגים לפניו את תיאוריית גן הנבואה,  לבטח הוא היה אומר: שאילו  גן הנבואה לא היה קיים היה צורך להמציאו.וזאת כמובן על בסיס אמרתו הידועה ."אילו אלוהים לא היה קיים צריך היה להמציאו".לקוראי הספר יתחוור שאין שום יומרה בטענה זו.למרות שגן הנבואה אינו מוזכר  בשמו המפורש, נוכחותו במרחב המקראי כל כך בולטת עד שלא נחוצה עיין חקרנית במיוחד לזהותו  ,הוא פשוט מזדקר מתוך הפשט שם שכב דורות מוסתר לעיני כל. האלה יאומצו על ידי חלק גדול יותר מהאוכלוסייה ככל שהזמן עובר. כל דגם ושיטה פועלים כגן, שלאוכלוסיות מסוימות יש ולאחרות אין, והקיום של הדגם בדורות הבאים מושפע ישירות מהיעילות של המם. 

      חיקוי

מאפיין חשוב של ממים הוא כי הם משוכפלים על ידי חיקוי. חיקוי פירושו להעתיק את ההתנהגות של אדם אחר. ההתנהגות יכולה להקלט מהסתכלות באדם אחר או ממקור אחר, כגון ספר או תווים.כשיכולת החיקוי התפתחה בבני אדם, היא נתגלתה כמועילה מאד, והגדילה את יכולתו של האדם להתרבות מבחינה גנטית. אולי הבחירה המינית של החקיינים הטובים ביותר הביאה להגברה גנטית של היכולת המוחית לחקות היטב.ממים מתרבים על ידי חיקוי של פרט אחד בידי השני, ולכן יש צורך במוח מפותח מספיק כדי להבין את ההתנהגות שמחקים אותה, וכן את היתרונות שלה. ניתן לראות ממים רק בכמה מינים בכדור הארץ, כולל הומנואידים, דולפינים וציפורים שלומדות לשיר על ידי חיקוי הוריהן. עם זאת, אפשר לטעון כי קיימים ממים פשוטים יותר במינים אחרים, לדוגמה התנהגות חקיינית נגרמה באופן מלאכותי אצל חולדות וסלפודים. ניתן לראות את ההתנהגות של בעלי חיים הצורכים תרופות כסוג של מם חייתי. יש מינים שנראו כשהם אוכלים דברים שאינם יכולים לעכל, כמו צמחים רעילים או פחם, על מנת למנוע דלקות או הרעלה.גם גנים וגם ממים יכולים לשרוד לתקופה ארוכה בהרבה מהאורגניזמים שנושאים אותם. גן מוצלח, כמו הגן לשיניים חזקות אצל האריות, יכול להשאר זהה במאגר הגנים למשך מאות אלפי שנים. מם מוצלח יכול להשתכפל מאדם אחד לשני, לתקופה ארוכה לאחר שהוא הופיע לראשונה.

          אנלוגיות ביולוגיות

 באותו אופן שניתן להשתמש במושג הגן האנוכיי כנקודת מבט על מנת להבין את האבולוציה הביולוגית, ניתן להשתמש במושג המם על מנת להבין יותר טוב היבטים לא מובנים של התרבות האנושית, ושל התנהגות נלמדת בבעלי חיים אחרים. השאלה אם ממטיקה ראויה להחשב כמדע עדיין פתוחה, ויש מבקרים הטוענים כי היא פסבדו-מדע בלבד.

           מחשבות כיחידות נפרדות[

אף שמדברים על ממים כיחידות נפרדות, אין זה אומר כי אנו מכמתים את המחשבה וכי יש "אטומים" של רעיונות שלא ניתן לחלקם לחלקים קטנים יותר. המם כיחידה הוא פשוט צורה נוחה לומר "חלק של מחשבה שמועתק מאדם לאדם", גם אם הוא מורכב מממים קטנים יותר. מם יכול להיות נאום שלם או מילה אחת. אך הגיוני כי המם של המילה ישרוד לזמן רב יותר בשלמותו, ואילו הנאום בוודאי ישתנה במהירות רבה יותר בשל טעויות בזיכרון, גרסאות מקוצרות ומוטציות אחרות.רעיון זה אנלוגי לזה של הגן כסדרה של קוד המשכפלת את עצמה. הגן בהגדרה זו אינו רק מספר מסוים של בסיסים, אלא פשוט אוסף של בסיסים (אולי במקומות שונים ב-DNA) שמשוכפלים יחד, ומקודדים התנהגות מסוימת או חלקי גוף מסוימים. 

          כוחות אבולוציוניים המשפיעים על המם 

יכולתו של גן לשרוד אינה תלויה רק ביעילות של ההתנהגות ,או של חלק הגוף שהוא מקדד, אלא גם בהצלחתו לעקוף הגרלה התרבותית הרגילה על ידי כך שהוא נמצא ביותר מ50% מהזיגוטים באורגניזם. כך גם הלחצים האבולוציוניים של הממים כוללים יותר מאמיתותם שלהם או מהיעילות הכלכלית שלהם, ולפעמים הם כוללים דברים אחרים לגמרי, לדוגמה:מם אנושי ישרוד: החמש ניסיון – מם שמתאים לניסיון – אם מם משמח אנשים, הם יזכרו אותו;
פחד – אם מם מצליח לשכנע אנשים שיש להם ממה לפחד אם לא יזכרו אותו, הם יזכרו אותו;

צנזורה – אם ארגון כלשהו הורס את מערכות השימור של מם מסוים, המם יסבול מאד;

כלכלה – אם מם מסוים נמצא בתרבות המצליחה מבחינה כלכלית, למם זה יהיה קהל גדול בהרבה;

מיוחדות – אם המם מאפשר לנושאיו לאפיין עצמם כמיוחדים (כמנהיגים, אינטליגנטים וכו') אז המם יתפשט. כמובן, שהמם עצמו אינו רוצה לעשות דבר מה; הוא פשוט משתכפל או לא.

            וירוסים ממטיים

יישום שנוי במחלוקת של רעיון ה"מם האנוכיי" הוא הרעיון שיש ממים שמתנהגים כמו וירוסים: כלומר, הם מועברים הלאה גם במחיר פגיעה בנושאים אותם, פשוט בגלל שהם כל כך טובים בזה. יש שטוענים כי דתות אוונגלסטיות וכתות פועלות בצורה כזו, כשחלק מהאמונה של הכת הוא כי צריך להעביר הלאה את האמונות שלה, וכך האמונות שלה מועברות הלאה גם אם הן לא מועילות במיוחד למאמין.יש ספוקלציות, כי דתות מסורתיות פועלות כמו מערכות חיסוניות מנטליות, בכך שהן מונעות ממחשבות חדשות להיכנס למערכת. הדת מגנה על האדם מפני אמונות חדשות, בעצם שמרנותה.

           בידוד

באבולוציה גנטית, מקובל כי על מנת לפצל מין אחד לשניים, יש צורך בהפרדה גאוגרפית מסוימת בין שני המינים, כגון רכס הרים חדש או נהר. הפרדה זו תמנע משני הקבוצות להתרבות זו עם זו, וכך המוטציות שלהן לא יעברו מאחת לשנייה ויווצרו שני מינים שונים. תופעה דומה יכולה לקרות בממים. בדרך כלל, האוכלוסייה בעלת המם בהכרתה מעורבבת מספיק כך שהמם נמצא אצל הרבה אנשים באופן שווה. אך אם הקבוצה האחת מתפצלת לשניים, ייתכן כי יווצרו שני סוגים שונים של מם, עד שיהיו שונים לגמרי אחד מהשני.עד כאן חלק ממאמר מתוך ויקיפדיה הדן בהרחבה ברעיון "המם" שלפי הכרתי ניתן היה לשייך אותו למושג המוכר "תובנה" .כי מהי תובנה? ,כפי שהסברתי במקום אחר המילה תובנה מורכבת משתי מהויות "תבנית" ו "הבנה"  .לשם הדגמה

מהות  מולקולת "ההם" שהיא הבסיס  הכימי למולקולת ההמוגלובין הוא בגדר תבנית בלבד, המבנה "הפשוט" של המולקולה אינו בשל עדיין להגדיר את עצמו. כאשר המולקולה תתחיל לבצע את תפקידה כלומר , ללכוד מולקולות של חמצן מהריאה וכאשר תגיע למקום מסוים בגוף תשופעל אותה מולקולה מחומצנת על ידי חוק הנרי לצורך העניין, המגדיר את סביבת הלחצים החלקיים בה נמצאת המולקולה  בלחץ חלקי גבוה של גז רעיל לגוף, כמו דו תחמוצת הפחמן. המולקולה מתוכנתת בגלל המבנה הספרי שלה וחוקי כימיה ,לשחרר את החמצן ולהתחבר למולקולת דו תחמוצת הפחמן וכך מפנה את הגז הרעיל  מהגוף. ושוב בהגיע המולקולה לריאה שם הלחץ החלקי של גז החמצן גבוהה יותר משל דו תחמוצת הפחמן מולקולת ההם  יודעת לפלוט את מולקולת דו תחמוצת הפחמן ולקחת במקומה את מולקולת החמצן שתועבר על ידי זרם הדם לכול חלקי הגוף.המטלה פשוטה יחסית למרות שלשם ביצועה נדרש הגוף ליצר מולקולת המוגלובין לא פשוטה . 

מאותו רגע שהופעלה מולקולת" ההם", היא מקבלת סוג תובנה פיזי אומנם נחות. איני אומר שהיא מודעת לעצמה אבל היא קיבלה מושג מסוים של "הבנה " מאותו רגע היא הופכת לתובנה .מסוג מסוים ובסיסי  מאוד ,יש תהליכי יצירת תובנות הרבה יותר מורכב ושם נוצרים רעיונות ההופכים בהליך מורכב לזיכרון ולידע..

                  המוחין ככלי לתיאור תובנה 

בשיעור הבא אסביר איך אני מקשר את המושג הקבלי "מוחין"  לתובנה .ואראה שם שלמרות ההסבר המורכב מאוד שנותנת הקבלה למושג מוחין, ככלי להכלת וקבלת אורות ,ניתן בקלות רבה להראות איך הקבלה מלמדת אותנו איך הילוד נולד עם חלק מהמוחין (תובנות) והעבודה היא לקבע אותם במודעות שהם יקבלו תודעהמשלהם וכך לדעתי הם הופכים לישות.

 כל הזכויות שמורות ליפרח יורם:©

 הורדת קבצים:לפי נושא:

 DOWLOAD FILES:

      פיתוח תוכנות 
        לחץ לכניסה 
על מנת להגיע לדף בו יוצגו מספר תוכנות שפותחו על ידי יפרח יורם .חלק מהתוכנות פועלות ,ואחרות 
נמצאות בשלבי פיתוח אחרונים  וניתנות להמכר כמות שהן עם ערכת פיתוח ומאסטר


    שורשים  ליפרח 
        כניסה לשורש    
לחיצה על "שורשים"תביא אתכם לדף בו יונח קובץ ניתן להורדה ,שהוא תוכנה לכל דבר. ומשמש כתוכנת עץ שורשים של משפחת יפרח, וכל מחותניה . בעזרת סיסמא תואמת ניתן להוריד את הקובץ למחשבכם, כולל קבצי  שירה תואמים . ולהפעילו בעזרת תוכנת POWER POINT של מיקרוסופט



יפרח יורם

               נייד0545413138                     דוא"ל: felixo45@gmail.com

כול הזכויות שמורות ©
האתר נבנה במערכת 2all | בניית אתרים